Hygiena 2016, 61(1):29-32 | DOI: 10.21101/hygiena.a1415

Vliv marketingových aktivit výrobců tabákových produktů na nezletilé

Jarmila Kučerová
Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Ústav hygieny a epidemiologie a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, Praha

Omezení reklamy na tabákové výrobky je považováno za efektivní opatření pro snížení prevalence kouření v populaci. Tato reklama ovlivňuje děti a mladistvé, kteří jsou na ni citlivější než dospělí. Bez ohledu na propagovanou značku vedou marketingové aktivity výrobců ke zvyšování povědomí o kouření mezi nezletilými a ke zvýšení rizika nástupu kouření. I když v mnoha zemích, včetně České republiky, došlo k výraznému omezení reklamy na tabákové výrobky, stále dochází k propagaci v místě prodeje a také pomocí grafického zpracování obalů. Významné jsou také produkty cílené na ženy a dívky. Naopak omezování propagace tabákových výrobků, omezení míst prodeje, jednotné balení cigaret a zejména úplný plošný zákaz reklam snižují počet náctiletých, kteří začnou kouřit.

Klíčová slova: kouření nezletilých, tabákové výrobky - reklama, prevence kouření

Vloženo: září 2015; Přijato: prosinec 2015; Zveřejněno: březen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kučerová J. Vliv marketingových aktivit výrobců tabákových produktů na nezletilé. Hygiena. 2016;61(1):29-32. doi: 10.21101/hygiena.a1415.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Russel MA. The nicotine addiction trap: a 40-year sentence for four cigarettes. Br J Addict. 1990 Feb;85(2):293-300. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Elders JM, Perry CL, Eriksen P, Giovino GA. The report of the Surgeon General: preventing tobacco use among young people. Am J of Public Health. 1994 Apr;84(4):543-7. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Taioli E, Wynder EL. Effect of the age at which smoking begins on frequency of smoking in adulthood. N Engl J Med. 1991 Sep;325(13):968-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Pierce JP, Gilpin E, Burns DM, Whalen E, Rosbrook B, Shopland D, et al. Does tobacco advertising target young people to start smoking? Evidence from California. JAMA. 1991 Dec;266(22):3154-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Pollay RW, Siddharth S, Siegel M, Haddix A, Meritt RK, Giovino GA, et al. The last straw? Cigarette advertising and realized market shares among youths and adults, 1979-1993. J Marketing. 1996 Apr;60(2):1-16. Přejít k původnímu zdroji...
  6. DiFranza JR, Wellman RJ, Sargent JD, Weitzman M, Hipple BJ, Winickoff JP. Tobacco promotion and the initiation of tobacco use: assessing the evidence for causality. Pediatrics. 2006 Jun;117(6):e1237-48. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. DiFranza JR, Richards JW, Paulman PM, Wolf-Gillespie N, Fletcher C, Jaffe RD, et al. RJR Nabisco's cartoon camel promotes camel cigarettes to children. JAMA. 1991 Dec;266(22):3149-53. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Henke LL. Young children's perceptions of cigarette brand advertising symbols: awareness, affect, and target market identification. J Advertising. 1995;24(4):13-28. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Evans N, Farkas A, Gilpin E, Berry C, Pierce JP. Influence of tobacco marketing and exposure to smokers on adolescent susceptibility to smoking. J Natl Cancer Inst. 1995 Oct 18;87(20):1538-45. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Fischer PM, Schwartz MP, Richards JW, Goldestein AO, Rojas TH. Brand logo recognition by children aged 3 to 6 years. Mickey Mouse and Old Joe the Camel. JAMA. 1991 Dec;266(22):3145-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. While D, Kelly S, Huang W, Charlton A. Cigarette advertising and onset of smoking in children: questionnaire survey. BMJ. 1996 Aug;313(7054):398-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Fielding R, Chee YY, Choi KM, Chu TK, Kato K, Lam SK, et al. Declines in tobacco brand recognition and ever-smoking rates among young children following restrictions on tobacco advertisements in Hong Kong. J Public Health (Oxf). 2004 Mar;26(1):24-30. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Pirce JP, Gilpin EA. A historical analysis of tobacco marketing and the uptake of smoking by youth in the United States: 1890-1977. Health Psychol. 1995 Nov;14(6):500-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. DiFranza JR, Eddy JJ, Brown LF, Ryan JL, Bogojavlensky A. Tobacco acquisition and cigarette brand selection among youth. Tob Control. 1994 Dec;3(4):334-8. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Volk RJ, Edwards DW, Lewis RA, Schulenberg J. Smoking and preference for brand of cigarette among adolescents. J Subst Abuse. 1996;8(3):347-59. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Donovan RJ, Jancey J, Jones S. Tobacco point of sale advertising increases positive brand user imagery. Tob Control. 2002 Sep;11(3):191-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. MacFadyen L, Hastings G, MacKintosh AM. Cross sectional study of young people's awareness of and involvement with tobacco marketing. BMJ. 2001 Mar;322(7285):513-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Levy DT, Friend KB. Strategies for Reducing Youth Access to Tobacco: a framework for understanding empirical finndings on youth access policies. Drug-Educ Prev Polic. 2002 Aug;(3):285-303. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Hammond D. Health warning messages on tobacco products: a review. Tob Control. 2011 Sep;20(5):327-337. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Germain D, Wakefield MA, Durkin SJ. Adolescents' perceptions of cigarette brand image: does plain packaging make a difference? J Adolesc Health. 2010 Apr;46(4):385-92. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Pierce JP, Lee L, Gilpin EA. Smoking initiation by adolescent girls, 1944 through 1988. An association with targeted advertising. JAMA. 1994 Feb;271(8):608-11. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Biener L, Siegel M. Tobacco marketing and adolescent smoking: more support for a causal inference. Am J Public Health. 2000 Mar;90(3):407-11. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Sargent JD, Dalton M, Beach M, Bernhardt A, Heatherton T, Stevens M. Effect of cigarette promotions on smoking uptake among adolescents. Prev Med. 2000 Apr;30(4):320-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Pechmann C, Shih CF. Smoking scenes in movies and antismoking advertisements before movies: effects on youth. J Mark. 1999 Jul;63(3):1-13. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Hanewinkel R, Sargent JD. Exposure to smoking in popular contemporary movies and youth smoking in Germany. Am J Prev Med. 2007 Jun;32(6):466-73. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Sovinová H. Czech Republic Country Report Global Youth Tobacco Survey (GYTS) [Internet]. [cited 2015 Aug 15]. Available from: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/zavislosti/koureni/GYTS_2011.pdf.
  27. Lee S, Ling PM, Glantz SA. The vector of the tobacco epidemic: tobacco industry practices in low and middle-income countries. Cancer Causes Control. 2012 Mar;23 Suppl 1:117-29. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Carpenter CM, Wayne GF, Pauly JL, Koh HK, Connolly GN. New cigarette brands with flavors that appeal to youth: tobacco marketing strategies. Health Aff (Millwood). 2005 Nov-Dec;24(6):1601-10. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Lewis MJ, Wackowski O. Dealing with an innovative industry: a look at flavored cigarettes promoted by mainstream brands. Am J Public Health. 2006 Feb;96(2):244-51. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Cataldo JK, Malone RE. False promises: the tobacco industry, "low tar" cigarettes, and older smokers. J Am Geriatr Soc. 2008 Sep;56(9):1716-23. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. World Health Organization. WHO report on the global tobacco epidemic, 2013: enforcing bans on tobacco advertising, promotion and sponsorship. Geneva: World Health Organization; 2013.
  32. Hiilamo H, Crosbie E, Glantz SA. The evolution of health warning labels on cigarette packs: the role of precedents, and tobacco industry strategies to block diffusion. Tob Control. 2014 Jan;23(1):e2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. Robertson L, McGee R, Marsh L, Hoek J. A systematic review on the impact of point-of-sale tobacco promotion on smoking. Nicotine Tob Res. 2015 Jan;17(1):2-17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Carter OB, Phan T, Mills BW. Impact of a point-of-sale tobacco display ban on smokers' spontaneous purchases: comparisons from postpurchase interviews before and after the ban in Western Australia. Tob Control. 2015 Mar;24(e1):e81-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. Richardson L, Hemsing N, Greaves L, Assanand S, Allen P, McCullough L, et al. Preventing smoking in young people: a systematic review of the impact of access interventions. Int J Environ Res Public Health. 2009 Apr;6(4):1485-514. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Forster JL, Wolfson M, Murray DM, Wagenaar AC, Claxton AJ. Perceived and measured availability of tobacco to youths in 14 Minnesota communities: the TPOP Study. Tobacco Policy Options for Prevention. Am J Prev Med. 1997 May-Jun;13(3):167-74. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Harrison PA, Fulkerson JA, Park E. The relative importance of social versus commercial sources in youth access to tobacco, alcohol, and other drugs. Prev Med. 2000 Jul;31(1):39-48. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. Žaloudíková I, Hrubá D, Samara I. Parental education and family status-association with children's cigarette smoking. Cent Eur J Public Health. 2012 Mar;20(1):38-44. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. Powell LM, Tauras JA, Ross H. The importance of peer effects, cigarette prices and tobacco control policies for youth smoking behavior. J Health Econ. 2005 Sep;24(5):950-68. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. Kostova D, Ross H, Blecher E, Markowitz S. Is youth smoking responsive to cigarette prices? Evidence from low- and middle-income countries. Evidence from low- and middle-income countries. Tob Control. 2011 Nov;20(6):419-24. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. Thomson G, Wilson N, Edwards R. At the frontier of tobacco control: a brief review of public attitudes toward smoke-free outdoor places. Nicotine Tob Res. 2009 Jun;11(6):584-90. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  42. IPSOS. Výzkumná zpráva Postoje Čechů ke kouření. 2013 [cit. 15 srpna 2015]. Dostupné z: http://www.ipsos.cz/public/media/tiskove_zpravy/2013_Koureni%20mladych%20lidi%20-%20vyzkum%20FSV%20UK%20a%20Ipsos.pdf.
  43. WHO. The Framework Convention on Tobacco Control [Internet]. 2015 [cited 2015 Aug 15]. Available from: http://www.who.int/fctc/implementation/en/.