Hygiena 2016, 61(1):29-32 | DOI: 10.21101/hygiena.a1415
Vliv marketingových aktivit výrobců tabákových produktů na nezletilé
- Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Ústav hygieny a epidemiologie a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, Praha
Omezení reklamy na tabákové výrobky je považováno za efektivní opatření pro snížení prevalence kouření v populaci. Tato reklama ovlivňuje děti a mladistvé, kteří jsou na ni citlivější než dospělí. Bez ohledu na propagovanou značku vedou marketingové aktivity výrobců ke zvyšování povědomí o kouření mezi nezletilými a ke zvýšení rizika nástupu kouření. I když v mnoha zemích, včetně České republiky, došlo k výraznému omezení reklamy na tabákové výrobky, stále dochází k propagaci v místě prodeje a také pomocí grafického zpracování obalů. Významné jsou také produkty cílené na ženy a dívky. Naopak omezování propagace tabákových výrobků, omezení míst prodeje, jednotné balení cigaret a zejména úplný plošný zákaz reklam snižují počet náctiletých, kteří začnou kouřit.
Klíčová slova: kouření nezletilých, tabákové výrobky - reklama, prevence kouření
Vloženo: září 2015; Přijato: prosinec 2015; Zveřejněno: březen 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Russel MA. The nicotine addiction trap: a 40-year sentence for four cigarettes. Br J Addict. 1990 Feb;85(2):293-300. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Elders JM, Perry CL, Eriksen P, Giovino GA. The report of the Surgeon General: preventing tobacco use among young people. Am J of Public Health. 1994 Apr;84(4):543-7. Přejít k původnímu zdroji...
- Taioli E, Wynder EL. Effect of the age at which smoking begins on frequency of smoking in adulthood. N Engl J Med. 1991 Sep;325(13):968-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Pierce JP, Gilpin E, Burns DM, Whalen E, Rosbrook B, Shopland D, et al. Does tobacco advertising target young people to start smoking? Evidence from California. JAMA. 1991 Dec;266(22):3154-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Pollay RW, Siddharth S, Siegel M, Haddix A, Meritt RK, Giovino GA, et al. The last straw? Cigarette advertising and realized market shares among youths and adults, 1979-1993. J Marketing. 1996 Apr;60(2):1-16. Přejít k původnímu zdroji...
- DiFranza JR, Wellman RJ, Sargent JD, Weitzman M, Hipple BJ, Winickoff JP. Tobacco promotion and the initiation of tobacco use: assessing the evidence for causality. Pediatrics. 2006 Jun;117(6):e1237-48. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- DiFranza JR, Richards JW, Paulman PM, Wolf-Gillespie N, Fletcher C, Jaffe RD, et al. RJR Nabisco's cartoon camel promotes camel cigarettes to children. JAMA. 1991 Dec;266(22):3149-53. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Henke LL. Young children's perceptions of cigarette brand advertising symbols: awareness, affect, and target market identification. J Advertising. 1995;24(4):13-28. Přejít k původnímu zdroji...
- Evans N, Farkas A, Gilpin E, Berry C, Pierce JP. Influence of tobacco marketing and exposure to smokers on adolescent susceptibility to smoking. J Natl Cancer Inst. 1995 Oct 18;87(20):1538-45. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Fischer PM, Schwartz MP, Richards JW, Goldestein AO, Rojas TH. Brand logo recognition by children aged 3 to 6 years. Mickey Mouse and Old Joe the Camel. JAMA. 1991 Dec;266(22):3145-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- While D, Kelly S, Huang W, Charlton A. Cigarette advertising and onset of smoking in children: questionnaire survey. BMJ. 1996 Aug;313(7054):398-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Fielding R, Chee YY, Choi KM, Chu TK, Kato K, Lam SK, et al. Declines in tobacco brand recognition and ever-smoking rates among young children following restrictions on tobacco advertisements in Hong Kong. J Public Health (Oxf). 2004 Mar;26(1):24-30. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Pirce JP, Gilpin EA. A historical analysis of tobacco marketing and the uptake of smoking by youth in the United States: 1890-1977. Health Psychol. 1995 Nov;14(6):500-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- DiFranza JR, Eddy JJ, Brown LF, Ryan JL, Bogojavlensky A. Tobacco acquisition and cigarette brand selection among youth. Tob Control. 1994 Dec;3(4):334-8. Přejít k původnímu zdroji...
- Volk RJ, Edwards DW, Lewis RA, Schulenberg J. Smoking and preference for brand of cigarette among adolescents. J Subst Abuse. 1996;8(3):347-59. Přejít k původnímu zdroji...
- Donovan RJ, Jancey J, Jones S. Tobacco point of sale advertising increases positive brand user imagery. Tob Control. 2002 Sep;11(3):191-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- MacFadyen L, Hastings G, MacKintosh AM. Cross sectional study of young people's awareness of and involvement with tobacco marketing. BMJ. 2001 Mar;322(7285):513-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Levy DT, Friend KB. Strategies for Reducing Youth Access to Tobacco: a framework for understanding empirical finndings on youth access policies. Drug-Educ Prev Polic. 2002 Aug;(3):285-303. Přejít k původnímu zdroji...
- Hammond D. Health warning messages on tobacco products: a review. Tob Control. 2011 Sep;20(5):327-337. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Germain D, Wakefield MA, Durkin SJ. Adolescents' perceptions of cigarette brand image: does plain packaging make a difference? J Adolesc Health. 2010 Apr;46(4):385-92. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Pierce JP, Lee L, Gilpin EA. Smoking initiation by adolescent girls, 1944 through 1988. An association with targeted advertising. JAMA. 1994 Feb;271(8):608-11. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Biener L, Siegel M. Tobacco marketing and adolescent smoking: more support for a causal inference. Am J Public Health. 2000 Mar;90(3):407-11. Přejít k původnímu zdroji...
- Sargent JD, Dalton M, Beach M, Bernhardt A, Heatherton T, Stevens M. Effect of cigarette promotions on smoking uptake among adolescents. Prev Med. 2000 Apr;30(4):320-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Pechmann C, Shih CF. Smoking scenes in movies and antismoking advertisements before movies: effects on youth. J Mark. 1999 Jul;63(3):1-13. Přejít k původnímu zdroji...
- Hanewinkel R, Sargent JD. Exposure to smoking in popular contemporary movies and youth smoking in Germany. Am J Prev Med. 2007 Jun;32(6):466-73. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Sovinová H. Czech Republic Country Report Global Youth Tobacco Survey (GYTS) [Internet]. [cited 2015 Aug 15]. Available from: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/zavislosti/koureni/GYTS_2011.pdf.
- Lee S, Ling PM, Glantz SA. The vector of the tobacco epidemic: tobacco industry practices in low and middle-income countries. Cancer Causes Control. 2012 Mar;23 Suppl 1:117-29. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Carpenter CM, Wayne GF, Pauly JL, Koh HK, Connolly GN. New cigarette brands with flavors that appeal to youth: tobacco marketing strategies. Health Aff (Millwood). 2005 Nov-Dec;24(6):1601-10. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Lewis MJ, Wackowski O. Dealing with an innovative industry: a look at flavored cigarettes promoted by mainstream brands. Am J Public Health. 2006 Feb;96(2):244-51. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Cataldo JK, Malone RE. False promises: the tobacco industry, "low tar" cigarettes, and older smokers. J Am Geriatr Soc. 2008 Sep;56(9):1716-23. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- World Health Organization. WHO report on the global tobacco epidemic, 2013: enforcing bans on tobacco advertising, promotion and sponsorship. Geneva: World Health Organization; 2013.
- Hiilamo H, Crosbie E, Glantz SA. The evolution of health warning labels on cigarette packs: the role of precedents, and tobacco industry strategies to block diffusion. Tob Control. 2014 Jan;23(1):e2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Robertson L, McGee R, Marsh L, Hoek J. A systematic review on the impact of point-of-sale tobacco promotion on smoking. Nicotine Tob Res. 2015 Jan;17(1):2-17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Carter OB, Phan T, Mills BW. Impact of a point-of-sale tobacco display ban on smokers' spontaneous purchases: comparisons from postpurchase interviews before and after the ban in Western Australia. Tob Control. 2015 Mar;24(e1):e81-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Richardson L, Hemsing N, Greaves L, Assanand S, Allen P, McCullough L, et al. Preventing smoking in young people: a systematic review of the impact of access interventions. Int J Environ Res Public Health. 2009 Apr;6(4):1485-514. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Forster JL, Wolfson M, Murray DM, Wagenaar AC, Claxton AJ. Perceived and measured availability of tobacco to youths in 14 Minnesota communities: the TPOP Study. Tobacco Policy Options for Prevention. Am J Prev Med. 1997 May-Jun;13(3):167-74. Přejít k původnímu zdroji...
- Harrison PA, Fulkerson JA, Park E. The relative importance of social versus commercial sources in youth access to tobacco, alcohol, and other drugs. Prev Med. 2000 Jul;31(1):39-48. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Žaloudíková I, Hrubá D, Samara I. Parental education and family status-association with children's cigarette smoking. Cent Eur J Public Health. 2012 Mar;20(1):38-44. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Powell LM, Tauras JA, Ross H. The importance of peer effects, cigarette prices and tobacco control policies for youth smoking behavior. J Health Econ. 2005 Sep;24(5):950-68. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Kostova D, Ross H, Blecher E, Markowitz S. Is youth smoking responsive to cigarette prices? Evidence from low- and middle-income countries. Evidence from low- and middle-income countries. Tob Control. 2011 Nov;20(6):419-24. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Thomson G, Wilson N, Edwards R. At the frontier of tobacco control: a brief review of public attitudes toward smoke-free outdoor places. Nicotine Tob Res. 2009 Jun;11(6):584-90. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- IPSOS. Výzkumná zpráva Postoje Čechů ke kouření. 2013 [cit. 15 srpna 2015]. Dostupné z: http://www.ipsos.cz/public/media/tiskove_zpravy/2013_Koureni%20mladych%20lidi%20-%20vyzkum%20FSV%20UK%20a%20Ipsos.pdf.
- WHO. The Framework Convention on Tobacco Control [Internet]. 2015 [cited 2015 Aug 15]. Available from: http://www.who.int/fctc/implementation/en/.