Hygiena 2014, 59(4):157-161 | DOI: 10.21101/hygiena.a1263

Prevence poruch příjmu potravy a propagace správné výživy na základních školách

Lenka Suchopárová1,2, Martin Forejt1
1 Masarykova Univerzita, Lékařská fakulta, Ústav ochrany a podpory zdraví, Brno
2 Státní zdravotní ústav, Praha

Prevence poruch příjmu potravy (PPP) je stále těžko uchopitelná disciplína v oblasti prevence rizikového chování. Prevenci poruch příjmu potravy ve školách může kromě složitosti celého problému komplikovat nedostatečná informovanost pedagogů, obava z tématu, nízká motivace pedagogů k zařazování tématu do výuky, nedostatek pomůcek a jiné. Na podkladě těchto úvah jsme s pedagogy pracovali a nabídli jim seminář k poruchám příjmu potravy i souhrnný materiál pro využití při práci s žáky v rámci prevence PPP. Proškolili jsme 122 osob, do aktivit se zapojilo 105 škol převážně z Prahy a Středočeského kraje. Tématem bylo osloveno přes 4000 žáků a ve školách věnovali tématu více než 600 vyučovacích hodin během sledovaného období. Současně jsme sledovali znalosti pedagogů o PPP a způsob výuky výchovy ke zdraví v zúčastněných školách.

Klíčová slova: poruchy příjmu potravy - prevence, výchova ke zdraví

Vloženo: září 2013; Přijato: srpen 2014; Zveřejněno: prosinec 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suchopárová L, Forejt M. Prevence poruch příjmu potravy a propagace správné výživy na základních školách. Hygiena. 2014;59(4):157-161. doi: 10.21101/hygiena.a1263.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Duševní poruchy a poruchy chování: popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka: mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. 3. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha; 2006.
  2. Papežová H, editor. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada Publishing; 2010.
  3. Thomas JJ, Vartanian LR, Brownell KD. The relationship between eating disorder not otherwise specified (EDNOS) and officially recognized eating disorders: meta-analysis and implications for DSM. Psychol Bull. 2009 May;135(3):407-33. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Fairburn CG, Cooper Z, Bohn K, O'Connor ME, Doll HA, Palmer RL. The severity and status of eating disorder NOS: implications for DSM-V. Behav Res Ther. 2007 Aug;45(8):1705-15. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Nechanská B. Péče o pacienty s diagnózami F50.0-F50.9 (poruchy příjmu potravy) v psychiatrických ambulantních a lůžkových zařízeních ČR v letech 2006-2011. Aktuální informace ÚZIS ČR. 2012;(62):1-11.
  6. Péče o pacienty s diagnózami F50.0-F50.9 - poruchy přijímání potravy v psychiatrických lůžkových zařízeních ČR. Aktuální informace ÚZIS ČR. 2010;(52):1-8.
  7. Péče o pacienty s diagnózami F50.0-F50.9 - poruchy přijímání potravy v psychiatrických lůžkových zařízeních ČR. Aktuální informace ÚZIS ČR. 2010;(3):1-7.
  8. Preti A, de Girolamo G, Vilagut G, Alonso J, de Graaf R, Bruffaerts R, et al.; ESEMeD-WMH Investigators. The epidemiology of eating disorders in six European countries: Results of the ESEMeD-WMH project. J Psychiatr Res. 2009 Sep;43(14):1125-32. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Krch FD. Poruchy příjmu potravy - rizikové faktory. Psychiatr Praxi. 2004;(1):14-6.
  10. Rašticová M. Prediktory nespokojenosti s tělem a souvislost s depresí v adolescenci. E-psychologie [Internet]. 2009 [cit. 30. května 2013];3(1):30-42. Dostupné z: http://e-psycholog.eu/pdf/rasticova.pdf.
  11. Sonneville KR, Calzo JP, Horton NJ, Haines J, Austin SB, Field AE. Body satisfaction, weight gain and binge eating among overweight adolescent girls. Int J Obes (Lond). 2012 Jul;36(7):944-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Grogan S. Body image: psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Praha: Grada Publishing; 2000.
  13. Thompson JK, Coovert MD, Richards KJ, Johnson S, Cattarin J. Development of body image, eating disturbance, and general psychological functioning in female adolescents: Covariance structure modeling and longitudinal investigations. Int J Eat Disord. 1995 Nov;18(3):221-36. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Metodického pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Č.j.: 20006/2007-51 [Internet]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR; 2007 [cit. 25. května 2013]. Dostupné z: www.soscb.cz/intranet/zákony/metodicky_pokyn_sikana.doc.
  15. Zlámalová H. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium [Internet]. Praha: VŠ J.A. Komenského; 2006 [cit. 25. května 2013]. Dostupné z: http://www.tykva.net/files/UJAK/MVT/Distancni_vzdelavani.pdf.
  16. Suchopárová L. Správnou výživou proti anorexii a bulimii: pracovní manuál k projektu. [CD-ROM]. Praha: SZÚ; 2009.
  17. Nešpor K, Csémy L, Pernicová H. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag; 1999.
  18. Nešpor K. Metodika prevence ve školním prostředí [CDROM]. Praha: Fontis pro MŠMT; 2003.
  19. Pavlas Martanová V, Běhounková L, Exnerová M, Charvát M, Jurystová L, Kaufová T a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova, Klinika Adiktologie; 2012.
  20. Suchopárová L, Forejt M. Pohled žáků základních škol na problematiku a výuku poruch příjmu potravy. Hygiena. 2013;58(4):157-61.
  21. Standard základního vzdělávání, čj. 20819/95-26, ze dne
  22. 8.1995 [Internet]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR; 1995 [cit. 5. května 2013]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/standard-zakladniho-vzdelavani-cj-20819-95-26-ze-dne-22-8-1995-zverejnen-ve-vestniku-msmt-sesit-9-1995.
  23. VÚP, kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: INFRA; 2005.
  24. Učební osnova předmětu: tělesná výchova pro čtyřletá gymnázia a SOŠ [Internet]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy; 1991 [cit. 2. června 2013]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/RVP/ucebni_osnovy/TELESNA_VYCHOVA_1.pdf.
  25. Mužíková L. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita; 2010.