Hygiena 2013, 58(4):157-161 | DOI: 10.21101/hygiena.a0982

Pohled žáků základních škol na problematiku a výuku poruch příjmu potravy

Lenka Suchopárová1,2, Martin Forejt1
1 Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, Ústav preventivního lékařství, Brno
2 Státní zdravotní ústav, Praha

Článek popisuje hlavní výsledky dotazníkového šetření souboru 545 žáků druhého stupně osmi základních škol v Praze a Středočeském kraji. Šetření bylo zaměřeno na otázky související se spokojeností s vlastním vzhledem, dodržováním diet, způsoby redukce hmotnosti, pohledem žáků na štíhlost. Kromě části zahrnující body image se dotazník zabýval informovaností žáků o poruchách příjmu potravy a prevencí poruch příjmu potravy na školách. Následně bylo provedeno srovnání výsledků některých otázek s výsledky jiných dotazníkových šetření zabývajících se poruchami příjmu potravy. Cílem práce bylo popsat výše zmíněné u vzorku žáků základních škol v ČR. Z šetření vyplynulo, že žáci základních škol mají povědomí o poruchách příjmu potravy a jejich závažnosti, přesto se k dietám uchylují. Dívky mají zkušenosti s držením diet až třikrát vyšší než chlapci (vyplynulo ze srovnání devíti dotazníkových šetření). Téměř polovina žáků se domnívá, že by měla zhubnout. Při výuce na základních školách je nadále nutné věnovat pozornost zásadám správného stravování, upozorňovat na důsledky nedostatečné výživy v souvislosti s dietami. V rámci prevence poruch příjmu potravy by neměly být opomenuty i další rizikové faktory onemocnění.

Klíčová slova: poruchy příjmu potravy - prevence, škola základní, výuka

Vloženo: únor 2013; Přijato: červenec 2013; Zveřejněno: prosinec 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suchopárová L, Forejt M. Pohled žáků základních škol na problematiku a výuku poruch příjmu potravy. Hygiena. 2013;58(4):157-161. doi: 10.21101/hygiena.a0982.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Nechanská B. Péče o pacienty s diagnózami F50.0-F50.9 (poruchy příjmu potravy) v psychiatrických ambulantních a lůžkových zařízeních ČR v letech 2006-2011. Aktuální informace Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky [Internet]. 2012 Dec [cit. 29. března 2013];(62):[11 s.]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/rychle-informace/pecepacienty-diagnozami-f500-f509-poruchy-prijmu-potravypsychiatrickych-ambulantnich-luzkovych-zar.
  2. Krch FD, Marádová E. Poruchy příjmu potravy: výchova ke zdraví: příručka pro učitele. Praha: VÚP; 2003.
  3. Chudobová P. Primární prevence poruch příjmu potravy: přehled a srovnání vybraných českých a zahraničních programů. Cesk Slov Psychiatr. 2005;101:(S1):43.
  4. Šnáblová S. Poruchy příjmu potravy u žáků 2. stupně základních škol [bakalářská práce] [Internet]. Praha: Univerzita Karlova; 2012 [cit. 15. ledna 2013]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/UKSESSION4934F551D4A557450C759081977EA4AE/zzp/detail/84056.
  5. Šindelková B. Informovanost žáků základních škol na Tišnovsku o poruchách příjmu potravy [bakalářská práce] [Internet]. Brno: Masarykova univerzita; 2012 [cit. 20. ledna 2013]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/363067/pedf_b.
  6. Pernicová V. Informovanost žáků o poruchách příjmu potravy v okrese Vyškov [diplomová práce] [Internet]. Brno: Masarykova univerzita; 2011 [cit. 2. ledna 2013]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/237482/pedf_m.
  7. Šťastná E. Poruchy příjmu potravy u dětí a mladistvých [diplomová práce] [Internet]. Praha: Univerzita Karlova; 2010 [cit. 2 ledna 2013]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/UKSESSION4934F551D4A557450C759081977EA4AE/zzp/detail/87457.
  8. Minaříková M. Poruchy příjmu potravy a jejich prevence [diplomová práce] [Internet]. Brno: Masarykova univerzita; 2010 [cit. 10. ledna 2013]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/174498/pedf_m.
  9. Čučková Z. Informovanost žáků znojemských základních škol o problematice poruch příjmu potravy [diplomová práce] [Internet]. Brno: Masarykova univerzita; 2010 [cit. 29. ledna 2013]. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/173944/pedf_m.
  10. Procházková L. Poruchy příjmu potravy - informovanost a prevence u žáků na druhém stupni základních škol v Brně [diplomová práce] [Internet]. Brno: Masarykova univerzita; 2007 [cit. 2. ledna 2013]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/92125/pedf_m.
  11. Gregorová M. Poruchy příjmu potravy v dětství a adolescenci [diplomová práce] [Internet]. Brno: Masarykova univerzita; 2007 [cit. 29. ledna 2013]. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/69614/pedf_m.
  12. Večeřová I. Informovanost žáků základní školy v oblasti problematiky poruch příjmu potravy [diplomová práce] [Internet]. Brno: Masarykova univerzita; 2006 [cit. 29 ledna 2013]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/43454/pedf_m.
  13. Krch FD. Vztah mezi tělesnou spokojeností a kvalitou života českých adolescentů. Psychiatrie. 2000;4(4):231-5.
  14. Grogan S. Body image: psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Praha: Grada; 2000.
  15. Rašticová M. Prediktory nespokojenosti s tělem a souvislost s depresí v adolescenci. Psychologie [Internet]. 2009 [cit. 30. března 2013];3(1):30-42. Dostupné z: http://e-psycholog.eu/pdf/rasticova.pdf.
  16. Papežová H, editor. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada; 2010.
  17. Guarino R, Pellai A, Bassoli L, Cozzi M, Di Sanzo MA, Campra D, et al. Overweight, thinness, body self-image and eating strategies of 2,121 Italian teenagers. ScientificWorldJournal. 2005 Sep 28;5:812-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Kalman M, Sigmund E, Sigmundová D, Hamřík Z, Beneš L, Benešová D, et al. Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků: na základě mezinárodního výzkumu uskutečněného v roce 2010 v rámci mezinárodního projektu "Health behaviour in school-aged children: WHO collaborative crossnational study (HBSC)". Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci; 2011.
  19. Střítecká H, Hlúbik P. Stravovací návyky žáků základních škol - porovnání dětí s normální hmotností a nadváhou/ obezitou. Hygiena. 2012;57(4):128-34.
  20. Fiala J, Kukla L. Co chutná a nechutná dospívajícím, a co skutečně jedí - preference a konzumace. Výživa a potraviny. 2012;67(5):119-22.