Hygiena 2013, 58(4):152-156 | DOI: 10.21101/hygiena.a0981

Sluchové ztráty u pedagogů mateřských škol

Petra Sachová1,4, Eva Mrázková2,4, Kristýna Richterová2,4, Hana Tomášková2,3, Vladimír Janout1,2
1 Univerzita Palackého v Olomouci, LF, Ústav preventivního lékařství, Olomouc
2 Ostravská univerzita Ostrava, LF, Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví, Ostrava
3 Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Centrum zdravotnických služeb, Ostrava
4 Centrum pro poruchy sluchu a rovnováhy, Ostrava

Cílem studie bylo zhodnotit sluchové ztráty pedagogů mateřských škol, které by mohly souviset s expozicí hluku, který vzniká v dětském kolektivu. Kvalita sluchového prahu byla vyšetřována pomocí tónového audiometru. K získání důležitých anamnestických dat byl používán předem sestavený dotazník. Celý soubor byl rozdělen na tři skupiny, podle délky praxe. Sluchová ostrost byla hodnocena pomocí průměrných ztrát sluchu na vyšetřovaných frekvencích (125-8000 Hz), srovnáním s normou ČSN EN ISO 7029 a pomocí procentuálních ztrát sluchu dle Fowlera. Ve srovnání s normou nebyly zjištěny u pedagogů mateřských škol významně vyšší ztráty. Sluchový práh se zhoršoval s délkou praxe (bez adjustace na věk), nejvýrazněji na vysokých frekvencích (6-8 kHz). Výsledné audiogramy neodpovídají ztrátám sluchu z profesionální expozice hluku, ale procesům stárnutí sluchového aparátu vlivem věku. Z nespecifických účinků hluku se u pedagogů vyskytovala únava (71 %), porucha soustředění (66 %), bolest hlavy (61 %) a stres (58 %). Zažívací obtíže byly zaznamenány u 30 %, vysoký tlak u 25 % respondentů.

Klíčová slova: hluk - expozice, profesionální expozice, sluch - kvalita, učitelé

Vloženo: červenec 2012; Přijato: září 2012; Zveřejněno: prosinec 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sachová P, Mrázková E, Richterová K, Tomášková H, Janout V. Sluchové ztráty u pedagogů mateřských škol. Hygiena. 2013;58(4):152-156. doi: 10.21101/hygiena.a0981.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Koťátková S. Dítě a mateřská škola: dítě v rodinném prostředí, rodiče a mateřská škola, předškolní vzdělávání, školní programy. Praha: Grada; 2008.
  2. Grebennikov L, Wiggins M. Psychological effects of classroom noise on early childhood teachers. Aust Educ Res. 2006;33(3):35-53. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Schick A, Klatte M, Meis M. Noise stress in classrooms. In: Schick A, Meis M, Reckhardt C, editors. Contributions to psychological acoustics: results of the 8th Oldenburg Symposium on Psychological Acoustics' [Internet]. Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der Universität Oldenburg; 2000 [cited 2013 Oct 18]. p. 533-69. Available from: http://www.hoerzentrum-oldenburg.de/web/public_files/dokumente/schick_classroom.pdf.
  4. Garcia Martins RH, Mendes Tavares EL, Lima Neto AC, Fioravanti MP. Occupational hearing loss in teachers: a probable diagnosis. Rev Bras Otorrinolaringol [Internet]. 2007 [cited 2012 Apr 27];73(2):239-44. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rboto/v73n2/en_a15v73n2.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Hygge S, Boman E, Enmarker I. The effects of road traffic noise and meaningful irrelevant speech on different memory systems. Scand J Psychol. 2003 Feb;44(1):13-21. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Světová zdravotnická organizace, Regionální úřadovna pro Evropu; Státní zdravotní ústav. Hluk ve školách. Praha: SZÚ; 2002.
  7. ČSN730527.Akustika-Projektovánívoboruprostorovéakustiky-Prostoryprokulturníúčely-Prostoryveškolách-Prostory pro veřejné účely. Praha: Český normalizační institut; 2005.
  8. ČSN 73 0525. Akustika - Projektování v oboru prostorové akustiky - Všeobecné zásady. Praha: Český normalizační institut; 1998.
  9. Golmohammadi R, Ghorbani F, Mahjub H, Daneshmehr Z. Study of school noise in the capital city of Tehran - Iran. Iran J Environ Health Sci Eng [Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 18];7(4):365-70. Available from: http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/17047.pdf.
  10. BOZPinfo [Internet]. Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti práce; c2002-2013. SCHREIBER G, SAVICKÁ S. Spokojenost na pracovišti a zdraví v učitelském povolání; 2003 Sep 1 [cit. 20 řína 2012]. Dostupné z: http://www.bozpinfo.cz/win/knihovna-bozp/citarna/clanky/clanky_skolstvi/zdravi030714.html.
  11. ČSN EN ISO 7029. Akustika - Práh slyšení zvuku vedeného vzduchem, s ohledem na věk a pohlaví otologicky normálně vyvinutých osob. Praha: Český normalizační institut; 2001.
  12. Hahn A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada; 2007.
  13. Klatte M, Bergström K, Lachmann T. Does noise affect learning? A short review on noise effects on cognitive performance in children. Front Psychol. 2013 Aug 30;4:578. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Bencko V a kol. Hygiena: učební texty k seminářům a praktickým cvičením. 2. vyd. Praha: Karolinum; 2000.
  15. Vandasová Z. Zdravotní účinky hluku [Internet]. Praha: Státní zdravotní ústav; 2007 [cit. 27. dubna 2012]. Dostupné z: http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi/zdravotniucinky-hluku.
  16. Účinek hluku na lidský organismus. In: Encyklopedie fyziky [Internet]. 2010 [cit. 27. dubna 2012]. Dostupné z: http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/202-ucinek-hluku-nalidsky-organismus.
  17. Zdravotní důsledky a rušivé účinky hluku: odborná zpráva za rok 2004 [Internet]. Praha: Státní zdravotní ústav; 2005 [cit. 18. října 2013]. Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ve vztahu k životnímu prostředí. Subsystém 3. Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/odborne_zpravy/OZ_04/hluk_04.pdf.
  18. Kohoutek R, Řehulka E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). In: Škola a zdraví 21 [Internet]. 2011 [cit. 9. března 2012]. s. 105-17. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/38/texty/cze/kohoutek_rehulka.pdf.
  19. Bednářová K, Ševčíková K. Co prosím? Aneb poruchy sluchu a jejich příčiny. 3pól [Internet]. 9. červen 2011 [cit. 10. října 2011]. Dostupné z: http://3pol.cz/1076-co-prosim-anebporuchy-sluchu-a-jejich-priciny.