Hygiena 2011, 56(4):127-131
Sociálněmarketingové programy na podporu zdravého životního stylu: možné teoretické přístupy
- Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta podnikohospodářská, Katedra marketingu, Praha
Epidemie nezdravého životního stylu je jedním z nejzávažnějších problémů současného vyspělého světa. Snižuje délku života a je spojena s významnými ekonomickými náklady. Státy proto přistupují k sociálněmarketingovým programům, které mají nezdravé návyky populace měnit. Dané programy často vycházejí z teoretického přístupu zaměřeného primárně na předávání vědeckých poznatků o zdravém životním stylu. Nejnovější studie ovšem naznačují, že tato forma osvěty nepřináší dostatečný efekt. Nejenže je založena na mylné představě racionálního chování, ale zároveň spotřebitele svými častými rozpory mate, takže i lidé, kteří se všeobecně zajímají o zdravý životní styl, jsou k ní skeptičtí. Článek analyzuje další teoretické přístupy a modely, které mohou být využity při utváření sociálněmarketingových programů zaměřených na zdravý životní styl. Vedle přístupů zdůrazňujících význam znalostí, se jedná o přístupy vycházející z teorie zdůvodněného jednání, operantního podmiňování, sociálněkognitivní teorie, tzv. health belief modelu a ekologických modelů.
Klíčová slova: sociální marketing, zdravý životní styl, teorie zdůvodněného jednání, sociálněkognitivní teorie, health belief model, ekologické modely
Vloženo: květen 2011; Přijato: srpen 2011; Zveřejněno: prosinec 2011 Zobrazit citaci
Reference
- World Health Organization. Global status report on noncommunicable diseases 2010: description of the global burden of NCDs, their risk factors and determinants [Internet]. Geneva: WHO; 2011 [cited 2011 Apr 25]. Available from: http://www.who.int/nmh/publications/ncd_report2010/en/.
- Jakab Z. Innovative ways to look at prevention of chronic diseases: a holistic approach to common risk factors [Internet]. Brussels: WHO Regional office for Europe; 2010 [cited 2011 Apr 6]. Available from: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/124815/RD_pres_Brussels_Oct_2010.pdf.
- World Health Organization. Global Health Observatory (GHO) [Internet]. Geneva: WHO; 2011 [cited 2011 Apr 6]. Available from: http://www.who.int/gho/en/.
- Hyde R. Europe battles with obesity. Lancet. 2008 Jun 28;371(9631):2160-1. Přejít k původnímu zdroji...
- Pérez-Cueto FJ, Verbeke W, de Barcellos MD, Kehagia O, Chryssochoidis G, Scholderer J, et al. Food-related lifestyles and their association to obesity in five European countries. Appetite. 2010 Feb;54(1):156-62. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Opočenský M. Chronická nepřenosná onemocnění jako celosvětový zabiják č.1 [online]. Medop; 2010 [cit. 2011-04-12]. Dostupný z: http://www.medop.cz/chronick%C3%A1-nep%C5%99enosn%C3%A1-onemocn%C4%9Bn%C3%ADjako-celosv%C4%9Btov%C3%BD-zabij%C3%A1k%C4%8D1.
- Algazy J, Gipstein S, Riahi F, Tryon K. Why governments must lead the fight against obesity. McKinsey Quarterly. 2010 Oct.
- Český statistický úřad (ČSÚ). Veřejná databáze ČSÚ: statistika rodinných účtů [online]. Praha: ČSÚ; 2011 [cit. 2011-04-06]. Dostupný z: http://vdb.czso.cz/vdbvo/maklist.jsp?kapitola_id=14&expand=1.
- Shultz CJ, Holbrook MB. The Paradoxical relationships between marketing and vulnerability. Journal of Public Policy & Marketing. 2009;28(1):124-7. Přejít k původnímu zdroji...
- Andreasen AR. Social marketing: definition and domain. Journal of Public Policy & Marketing. 1994;13(1):108-14. Přejít k původnímu zdroji...
- Kotler P, Lee NR. Social marketing: influencing behaviors for good. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications; 2008.
- Lefebvre RC, Flora JA. Social marketing and public health intervention. Health Educ Q. 1988;15(3):299-315. Přejít k původnímu zdroji...
- Rothschild ML. Carrots, sticks and promises: a conceptual framework for the management of public health and social issue behaviors. J Mark. 1999;63:24-37. Přejít k původnímu zdroji...
- Chrysochou P, Askegaard S, Grunert KG, Kristensen DB. Social discourses of healthy eating. A market segmentation approach. Appetite. 2010 Oct;55(2):288-97. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Kristensen DB, Askegaard S, Jeppesen LH, Anker TB. Promoting health: producing moralisms? Advances in Consumer Research. 2010;37:168-83.
- Emery SL, Szczypka G, Powell LM, Chaloupka FJ. Public health obesity-related TV advertising: lessons learned from tobacco. Am J Prev Med. 2007 Oct;33(4 Suppl):S257-63. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Baranowski T, Cullen KW, Nicklas T, Thompson D, Baranowski J. Are current health behavioral change models helpful in guiding prevention of weight gain efforts? Obes Res. 2003 Oct;11 Suppl:23S-43. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Grunert KG, Wills JM. A review of European research on consumer response to nutrition information on food labels. Journal of Public Health. 2007;15(5):385-99. Přejít k původnímu zdroji...
- Moorman C. A Quasi experiment to assess the consumer and informational determinants of nutrition information processing activities: the case of the nutrition labeling and education act. Journal of Public Policy & Marketing. 1996;15:28-44. Přejít k původnímu zdroji...
- Wansink B, Chandon P. Can 'low-fat' nutrition labels lead to obesity? J Mark Res. 2006;43(4):605-17. Přejít k původnímu zdroji...
- Chandon P, Wansink B. The Biasing health halos of fastfood restaurant health claims: lower calorie estimates and higher side-dish consumption intentions. J Consum Res. 2007;34(3):301-14. Přejít k původnímu zdroji...
- Evans WD. Social marketing campaigns and children's media use. Future Child. 2008;18(1):181-203. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Arnould EJ, Craig JT. Consumer Culture Theory (CCT): twenty years of research. J Consum Res. 2005;31(4):868-82. Přejít k původnímu zdroji...
- Andreasen AR. Social marketing in the 21st century. Thousand Oaks: Sage Publications; 2006.
- Hastings G, Donovan RJ. International initiatives: introduction and overview. Soc Mark Q. 2002;8:3-5. Přejít k původnímu zdroji...
- Goldberg ME, Sandikci O, Litvack D. Reducing the level of violence in hockey. In: Goldberg ME, Fishbein M, Middlestadt S. Social marketing: theoretical and practical perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum; 1997.
- Rossiter JR, Bellman S. Marketing communications: theory and applications. Pearson Education Australia; 2005.
- Murray J, Bui M, Stokes A. Explaining obesity: an inquiry into lives of the obese. Advances in Consumer Research. 2009;36:839. Přejít k původnímu zdroji...
- Karlíček M, Král P. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing; 2011.
- Skinner BF. The evolution of behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior. 1984;41(2):217-21. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Petty RE, Cacioppo JT. Attitudes and persuasion: classic and contemporary approaches. Boulder: Westview Press; 1996.
- Luszczynska A, Schwarzer R. Multidimensional health locus of control: comments on the construct and its measurement. J Health Psychol. 2005 Sep;10(5):633-42. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Shilts MK, Horowitz M, Townsend MS. Goal setting as a strategy for dietary and physical activity behavior change: a review of the literature. Am J Health Promot. 2004 NovDec;19(2):81-93. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
- Thomas J. Using social marketing to address obesity: the ongoing 'Liverpool's Challenge' social marketing programme. Journal of Communication in Healthcare. 2009;2(3):216-27. Přejít k původnímu zdroji...
- Champion VL, Skinner CS. The Health belief model. In: Glanz K, Rimer BK, Viswanath K, editors. Health behavior and health education: theory, research and practice. San Francisco: John Wiley & Sons; 2008. p. 45-65.
- Aronson E. The Social animal. 5th ed. New York: W. H. Freeman; 1988.
- Sallis JF, Cervero RB, Ascher W, Henderson KA, Kraft MK, Kerr J. An ecological approach to creating active living communities. Annu Rev Public Health. 2006;27:297-322. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...