Hygiena 2011, 56(4):127-131

Sociálněmarketingové programy na podporu zdravého životního stylu: možné teoretické přístupy

Zuzana Chytková, Miroslav Karlíček, Marek Hrkal
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta podnikohospodářská, Katedra marketingu, Praha

Epidemie nezdravého životního stylu je jedním z nejzávažnějších problémů současného vyspělého světa. Snižuje délku života a je spojena s významnými ekonomickými náklady. Státy proto přistupují k sociálněmarketingovým programům, které mají nezdravé návyky populace měnit. Dané programy často vycházejí z teoretického přístupu zaměřeného primárně na předávání vědeckých poznatků o zdravém životním stylu. Nejnovější studie ovšem naznačují, že tato forma osvěty nepřináší dostatečný efekt. Nejenže je založena na mylné představě racionálního chování, ale zároveň spotřebitele svými častými rozpory mate, takže i lidé, kteří se všeobecně zajímají o zdravý životní styl, jsou k ní skeptičtí. Článek analyzuje další teoretické přístupy a modely, které mohou být využity při utváření sociálněmarketingových programů zaměřených na zdravý životní styl. Vedle přístupů zdůrazňujících význam znalostí, se jedná o přístupy vycházející z teorie zdůvodněného jednání, operantního podmiňování, sociálněkognitivní teorie, tzv. health belief modelu a ekologických modelů.

Klíčová slova: sociální marketing, zdravý životní styl, teorie zdůvodněného jednání, sociálněkognitivní teorie, health belief model, ekologické modely

Vloženo: květen 2011; Přijato: srpen 2011; Zveřejněno: prosinec 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chytková Z, Karlíček M, Hrkal M. Sociálněmarketingové programy na podporu zdravého životního stylu: možné teoretické přístupy. Hygiena. 2011;56(4):127-131.
Stáhnout citaci

Reference

  1. World Health Organization. Global status report on noncommunicable diseases 2010: description of the global burden of NCDs, their risk factors and determinants [Internet]. Geneva: WHO; 2011 [cited 2011 Apr 25]. Available from: http://www.who.int/nmh/publications/ncd_report2010/en/.
  2. Jakab Z. Innovative ways to look at prevention of chronic diseases: a holistic approach to common risk factors [Internet]. Brussels: WHO Regional office for Europe; 2010 [cited 2011 Apr 6]. Available from: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/124815/RD_pres_Brussels_Oct_2010.pdf.
  3. World Health Organization. Global Health Observatory (GHO) [Internet]. Geneva: WHO; 2011 [cited 2011 Apr 6]. Available from: http://www.who.int/gho/en/.
  4. Hyde R. Europe battles with obesity. Lancet. 2008 Jun 28;371(9631):2160-1. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Pérez-Cueto FJ, Verbeke W, de Barcellos MD, Kehagia O, Chryssochoidis G, Scholderer J, et al. Food-related lifestyles and their association to obesity in five European countries. Appetite. 2010 Feb;54(1):156-62. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Opočenský M. Chronická nepřenosná onemocnění jako celosvětový zabiják č.1 [online]. Medop; 2010 [cit. 2011-04-12]. Dostupný z: http://www.medop.cz/chronick%C3%A1-nep%C5%99enosn%C3%A1-onemocn%C4%9Bn%C3%ADjako-celosv%C4%9Btov%C3%BD-zabij%C3%A1k%C4%8D1.
  7. Algazy J, Gipstein S, Riahi F, Tryon K. Why governments must lead the fight against obesity. McKinsey Quarterly. 2010 Oct.
  8. Český statistický úřad (ČSÚ). Veřejná databáze ČSÚ: statistika rodinných účtů [online]. Praha: ČSÚ; 2011 [cit. 2011-04-06]. Dostupný z: http://vdb.czso.cz/vdbvo/maklist.jsp?kapitola_id=14&expand=1.
  9. Shultz CJ, Holbrook MB. The Paradoxical relationships between marketing and vulnerability. Journal of Public Policy & Marketing. 2009;28(1):124-7. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Andreasen AR. Social marketing: definition and domain. Journal of Public Policy & Marketing. 1994;13(1):108-14. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kotler P, Lee NR. Social marketing: influencing behaviors for good. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications; 2008.
  12. Lefebvre RC, Flora JA. Social marketing and public health intervention. Health Educ Q. 1988;15(3):299-315. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Rothschild ML. Carrots, sticks and promises: a conceptual framework for the management of public health and social issue behaviors. J Mark. 1999;63:24-37. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Chrysochou P, Askegaard S, Grunert KG, Kristensen DB. Social discourses of healthy eating. A market segmentation approach. Appetite. 2010 Oct;55(2):288-97. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Kristensen DB, Askegaard S, Jeppesen LH, Anker TB. Promoting health: producing moralisms? Advances in Consumer Research. 2010;37:168-83.
  16. Emery SL, Szczypka G, Powell LM, Chaloupka FJ. Public health obesity-related TV advertising: lessons learned from tobacco. Am J Prev Med. 2007 Oct;33(4 Suppl):S257-63. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Baranowski T, Cullen KW, Nicklas T, Thompson D, Baranowski J. Are current health behavioral change models helpful in guiding prevention of weight gain efforts? Obes Res. 2003 Oct;11 Suppl:23S-43. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Grunert KG, Wills JM. A review of European research on consumer response to nutrition information on food labels. Journal of Public Health. 2007;15(5):385-99. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Moorman C. A Quasi experiment to assess the consumer and informational determinants of nutrition information processing activities: the case of the nutrition labeling and education act. Journal of Public Policy & Marketing. 1996;15:28-44. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Wansink B, Chandon P. Can 'low-fat' nutrition labels lead to obesity? J Mark Res. 2006;43(4):605-17. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Chandon P, Wansink B. The Biasing health halos of fastfood restaurant health claims: lower calorie estimates and higher side-dish consumption intentions. J Consum Res. 2007;34(3):301-14. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Evans WD. Social marketing campaigns and children's media use. Future Child. 2008;18(1):181-203. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Arnould EJ, Craig JT. Consumer Culture Theory (CCT): twenty years of research. J Consum Res. 2005;31(4):868-82. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Andreasen AR. Social marketing in the 21st century. Thousand Oaks: Sage Publications; 2006.
  25. Hastings G, Donovan RJ. International initiatives: introduction and overview. Soc Mark Q. 2002;8:3-5. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Goldberg ME, Sandikci O, Litvack D. Reducing the level of violence in hockey. In: Goldberg ME, Fishbein M, Middlestadt S. Social marketing: theoretical and practical perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum; 1997.
  27. Rossiter JR, Bellman S. Marketing communications: theory and applications. Pearson Education Australia; 2005.
  28. Murray J, Bui M, Stokes A. Explaining obesity: an inquiry into lives of the obese. Advances in Consumer Research. 2009;36:839. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Karlíček M, Král P. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing; 2011.
  30. Skinner BF. The evolution of behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior. 1984;41(2):217-21. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Petty RE, Cacioppo JT. Attitudes and persuasion: classic and contemporary approaches. Boulder: Westview Press; 1996.
  32. Luszczynska A, Schwarzer R. Multidimensional health locus of control: comments on the construct and its measurement. J Health Psychol. 2005 Sep;10(5):633-42. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. Shilts MK, Horowitz M, Townsend MS. Goal setting as a strategy for dietary and physical activity behavior change: a review of the literature. Am J Health Promot. 2004 NovDec;19(2):81-93. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Thomas J. Using social marketing to address obesity: the ongoing 'Liverpool's Challenge' social marketing programme. Journal of Communication in Healthcare. 2009;2(3):216-27. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Champion VL, Skinner CS. The Health belief model. In: Glanz K, Rimer BK, Viswanath K, editors. Health behavior and health education: theory, research and practice. San Francisco: John Wiley & Sons; 2008. p. 45-65.
  36. Aronson E. The Social animal. 5th ed. New York: W. H. Freeman; 1988.
  37. Sallis JF, Cervero RB, Ascher W, Henderson KA, Kraft MK, Kerr J. An ecological approach to creating active living communities. Annu Rev Public Health. 2006;27:297-322. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...